tirsdag den 2. marts 2010

Farmor og surdej

Hele dagen i går gik med arbejde og besøg hos farmor, og et bage forsøg.

Jeg har en surdej som står på mit køkkenbord vi kalder den for Egon III (Egon I og Egon II er desværre afgået ved døden) men den her er fantastisk, og vi rører i den flere gange om dagen og den har indtil videre leveret et par rugbrød som virkelig er blevet lækre. Opskrift på Surdejen er fra Meyes Bageri og den kan virkelig anbefales.

I går tænkte jeg så at jeg ville forsøge mig med nogle boller, og kl. 21.00 da vi var komme hjem, Vitus puttet og jeg havde arbejdet lidt, rørte jeg en dej sammen efter ca. denne opskrift :

2 dl Surdej
3 dl lunkent vand
en sjat salt
en ordentlig skvis flydende fedt stof
lige dele af grahams mel, groft hvedemel og alm. hvedemel til dejen næsten slipper.

Og så rørte jeg det i 10 min på røremaskinen og lod det hæve natten over og bagte dem i morges, og de blev super lækre. (jeg ligger et billede på senere)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...