lørdag den 22. januar 2011

Fastelavns boller


I går lovede jeg Vitus fastelavns boller, men vi glemte at købe nogen, så jeg måtte i gang med at bage i dag.

Boller:
300 g Aurion hvedemel
100 g smør
25 g sukker
1 dl mælk
25 g gær
1 æg
½ tsk salt
1/4 tsk kardemomme

Lun mælken sammen med smørret til det er fingervarmt.
Rør gæren i.
Ælt melet og de øvrige ingredienser i til en galt og smidig dej.
Lad dejen hæve lunt og tildækket ca. 30 min, til den er hævet til dobbelt størrelse.
Del dejen i 12 boller og lad dem hæve 2-3 min.
form dem til boller og lav en fordybning i midten og fyld dem med hvad du har lyst til. Luk bollerne ved at samle enderne på midten.
Sæt bollerne på en bageplade med bageppir med samlingen nederst.
Bages ved 200 grader varmluft i 12-15 min.
Lad dem køle helt af før de pyntes med glasur.

Jeg valgte at putte vanillie creme i mine boller og lidt hakket mørk chokolade

Creme:
1 æg
2 spsk sukker
1 spsk majsstivelse
1 1/2 dl mælk
1/2 vanlijestang

Det hele bringes i kog under konstant omrøring. Klar til brug når det er kølet lidt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...