fredag den 18. februar 2011

Kartoffel Tærte


I dag har jeg lavet kartoffel tærte (glemte desværre at tage et billede så i må nøjes med kartoflerne) Og den blev bare super god. Jeg hentede inspiration et par steder fra og den er helt vegetarisk og mætter rigtig godt.

Du skal bruge:
Fyld:
10 mellem kartofler
2 løg
3 æg
100 gram revet ost
2 dl fløde
1 tsk. dijonsennep
Basilikum eller rosmarin (eller hvad du nu er i humør til)

Tærtedej:
1 dl vand
1/2 dl olie
1/2 tsk salt
50 g rugmel
125 g hvedemel

Sådan gjorde jeg:
Tænd ovnen på 200 grader

Skræl og kog kartoflerne (de behøves ikke at være helt udkogte de kommer i ovnen senere)

Bland alle ingredienserne sammen til dejen og rul den ud med mel så den passer til din tærteform. Smør tærteformen, put dejen i og prik bunden med en gaffel. Forbag bunden i ovnen i 10 min.

Skræl løgene og skær dem i små tern, steg dem på panden i olie i 5 minutter, hæld fløden på panden og lad det simre i 5 min (husk at rør rundt)

Tag flødeblandingen af, put den i en skål til afkøling.

Imens river du osten.

Hæld æg, ost og krydderier i den afkølede flødelanding.

Smør bunden med sennep og lig kartoflerne ud i bunden, hæld flødeblandingen over kartoflerne og bag tærten i ovnen i 25 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...